مدرسه شاه كماليه يزد، بيش از 7 قرن قدمت دارد

یزد فردا :از مجموعه كماليه كه شامل مدرسه، خانقاه، آب انبار، دوا خانه و حمام بوده، تنها مدرسه آن برجا مانده است

.

به گزارش واحد تامین خبر یزد فردا :مدرسه كماليه يزد در سال 720 هجري قمري توسط خواجه كمال الدين ابوالمعالي بنا شده است.

بناي شاه كمال مركب از دو قسمت است كه يكي از آنها گنبد بازمانده مدرسه قديم است كه درسال 712 هجري قمري ساخته شده و ديگري اطاق متصل به گنبد است كه طبق كتيبه آن در سال 792 هجري قمري به امر شيخ علي بن فتح ا... بنا شده است.

گنبد اين بنا بر سر چهار ديوار مربعي كه هر ضلع آن 8 متر و ضخامت آن 8/1 متر است قرار دارد كه دورا دور ديوارهاي زير گنبد كتيبه‌اي به خط كوفي تزئيني زيبا و به رنگ نقش شده است و آخرين قسمت زير گنبد به چهار ضلعي پايه ها ختم مي شود كه با نوشته هايي نظير المك ا... و القوه ا... تزئين شده است.

زير نيم‌طاق بلند محراب كتيبه‌اي به خط ثلث وجود داشته كه تنها دو كلمه امر بعمارتها از آن باقي مانده است و اطراف محراب و در پيشاني آن دو كتيبه به خط كوفي وجود داشته كه به علت سائيدگي قابل تشخيص و قرائت نيست.

كاشي آبي گره بندي به شكل ستاره زينت بخش سطح خارجي گنبد شده است و در اطاق قسمت شرقي متصل به بناي گنبد، چند كاشي مغولي ستاره‌اي هشت ضلعي نقش دار ديده مي شود.

همچنين بعد از ساخت بناي گنبد، ديوار غربي متصل به آن ساخته شده كه پيش از اين حكم بقعه را داشته است و اكنون قبرهايي در آن قرار دارد و كتيبه‌اي با رنگ و خط ثلث در روي آن قرار دارد.

از ويژگي‌هاي ديگر اين بقعه، محرابي است كه كتيبه اي دورتا دور آن را تزئين كرده است.


چند سال بعد از ساخت اين بقعه، يك ديوار چيني در داخل آن قرار داده‌اند كه باعث پوشيده شدن محراب و ديوارهاي بقعه و كاهش سطح بقعه شده است.

یزد فردا ایسنا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا